علی ابراهیمی رئیس سازمان امور اقتصادی و دارائی هرمزگان :

مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی از پایه های عظیم حماسه ی اقتصادی است



صبح ساحل، اقتصادی _  چند سالی است که رهبر فرزانه انقلاب بنا به مقتضیات زمانی کشور و جهان اسلام بعد از تحویل سال، سال پیش رو را ، به نامی خاص نام گذاری می نمایند. امسال بعد از چند سال متمادی که این نامگذاری ها حول و حوش مسائل اقتصادی گشت می زد، شاهد بودیم که از حماسه ی سیاسی هم سخن گفتند. اما آنچه از این شعار و از تقدم حماسه سیاسی بر حماسه اقتصادی می توان دریافت این است که، بعد از چند سال تأکید معظم له بر مسائل اقتصادی، راهکار برون رفت از فشارهای اقتصادی، علاوه بر فعالیت های جهادی اقتصادی، مسائل سیاسی نیز هست.حماسه اقتصادی پس از خلق حماسه سیاسی در حال وقوع است،درواقع به دلیل ارتباط آن با همه موضوعات قابل بررسی است تا این مهم تحقق یابدیکی از موضوعات مهمی که می تواند در حماسه اقتصادی تاثیرگذارباشد امربه معروف ونهی از منکراست مسئله ایی ریشه دار که کمتربه اهمیت نقش آن در اقتصاد توجه شده وتحت الشعاع مسایل فرهنگی واجتماعی قرار گرفته بدین به که هرگاه سخن ازامر به معروف ونهی از منکراست توجه اذهان به مسائلی مانندحجاب ،رفتار اجتماعی و مجموعه ایی ازباید ونبایدهای اخلاقی ورفتاری معطوف ومهمترین مسئله که همان اقتصاد است نادیده یا کمرنگ دیده می شود.یکی از نهادهای تاثیرگذار در این امرسازمان اموراقتصادی و دارایی است که جهت پی بردن به اهمیت این موضوع با  رییس این سازمان در استان هرمزگان گفتگویی انجام داده ایم که با هم می خوانیم:

 

علی ابراهیمی در پاسخ به نخستین سوال  ما که با توجه به تحقق حماسه سیاسی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، برای خلق حماسه اقتصادی چه باید کرد اینگونه پاسخ گفت:

 

اولین گام برای خلق این حماسه، حرکت کردن تمام مسئولان مطابق «سیاست های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است. چرا که تنها راه خروج از بحران اقتصادی کنونی ، دست به زانو زدن و روی پای خود ایستادن است. در هر نقطه ای که دشمن بتواند فشار اقتصادی به ما وارد کند، باید در آن نقطه تمام تجهیزات خود را به کار بگیریم. مثلا در حوزه صنعت اگر با تحریم قطعه ای یک قسمت از صنعت فلج می گردد، باید یا با راهکار مهندسی معکوس، یا تولید از صفر تا صد آن قطعه،  یا با راهکارهای دیگر آن خلأ را پر کنیم. که برای تحقق این امر، باید دانشگاه ها هم به کار بیفتند. پتانسیل اینگونه اقدامات در دانشگاه ها وجود دارد اما سیاست گذاری درستی برای این امر موجود نیست. خلا ارتباط صنعت و دانشگاه که سال هاست فریاد دلسوزان را در پی داشته است هنوز پر نشده است. یکی از مصادیق حماسه اقتصادی می تواند پر کردن این خلأ باشد.گام دیگر که متأسفانه اواخر سال قبل گلایه صریح رهبری را موجب شد، مبارزه جدی و نه شعاری با مفاسد اقتصادی است. که اگر این امر در این سال به معنای واقعی محقق شود، یکی از پایه های عظیم حماسه ی اقتصادی خواهد بود.از گام های دیگر این حماسه که توسط مردم باید برداشته شود و البته مسئولان هم در فرهنگ سازی برای آن نقش دارند خرید تولیدات ملی و به کار انداختن سرمایه های مردمی در اقتصاد است. البته با این سخن، قصد زیر سؤال بردن حقوق مردم شریف ایران در خرید جنس با کیفیت را نداریم، اما در شکستن هژمونی «جنس خارجی با کیفیت تر است» معرفی تولیدکنندگان داخلی که توانایی رقابت کیفی و قیمتی با محصولات وارداتی را دارند یکی از پایه های اصلی است که البته فقط با راه اندازی شبکه تلویزیونی و برنامه های آخر شب محقق نخواهد شد. این امر باید به معنای واقعی طبق «سیاست های کلی تولید ملی و ...» انجام شود، به طوری که بعد از رفع مشکلاتی که بر اثر اصلاحات اقتصادی برای واحدهای تولیدی ممکن است به وجود بیاید، هر واحدی که نتواند حقوق مشتری را به طور کامل رعایت کند، از گردونه رقابت اقتصادی کنار گذاشته شود و واحدهای پویاتر جایگزین آن شود.در این مورد هم اندکی سعه صدر و بصیرت مردمی نیاز است که امیدواریم در این سال، با حماسه ای به یاد ماندنی قرین شود.

 

خلق این حماسه اقتصادی چگونه محقق می شود؟

 

وقتی می توان از خلق حماسه اقتصادی مطمئن شد که اولاً اثرات تحریم حتی در صورت لغو نشدنش از سوی دشمنان، کاملاً از بین برود، ثانیاً تمامی راهکارهایی که موجب به هم ریختن بازار و اغتشاش اقتصادی می گردد شناسایی و مرتفع گردد و ثالثاً باندهای فساد اقتصادی شناسایی و منهدم گردند. تمامی راهکارهای ممکن برای ضربه اقتصادی به کشور را قبل از اعمال ضربه شناسایی کنیم و برای آن تدبیر کنیم. نکته ی دیگر این که در اصلاح قوانین دچار دستپاچگی نشویم. یعنی اگر خلأی در جایی موجب شد که فسادی رخ بدهد، ابتدائاً به وضع قوانین جدید نپردازیم بلکه با مطالعه دقیق قوانین موجود، قوانین را در جهت ساده سازی اصلاح کنیم وتوجه بیشتری به اهمیت امربه معروف درحوزه اقتصاد نمود.

 

باتوجه به ماموریت سازمان تحت مدیریت جنابعالی چگونه می توان امر به معروف و نهی از منکر را را در حوزه اقتصاد نهادینه کرد؟

 

با توجه به ماموریت سازمان اموراقتصادی و دارایی بعنوان نماینده دولت در جهت اجرای نظارت حین هزینه و پرداخت می توان با انتقال آگاهیهای لازم به نیروهای اجرای سازمان و دستگاههای ذیربط، از هرگونه پرداخت غیرقانونی و خلاف واقع جلوگیری کرد که این خود می توان یکی از مصادیق  امر به معروف و نهی از منکر باشد.ذیحسابان در جلسات هفتگی خود توجیه شوند که با نهایت دقت و تلاش در اجرای قوانین موضوعه از هزینه کرد غیرقانونی ممانعت نمایند و مدیران مالی نیز از پرداخت بر اساس اسناد و مدارک خلاف واقع جلوگیری کنند. راهکار دیگر جلوگیری از هرگونه افراط و تفریط در خریدها است تا بتوانیم بودجه ابلاغی را تا پایان سال مدیریت کرده و با کسری بودجه مواجه نشویم. که این خود نمونه بارز مدیریت اقتصادی است. این فریضه الهی با حمایت ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان باید در کلیه دستگاههای مالی و اقتصادی از جمله امورمالیاتی ، گمرکات، بانکها و ... که بصورت مستقیم با ارباب رجوع و پول در ارتباط هستند نهادینه شود. دستگاههای اقتصادی استان نیز می توانند با تشکیل کارگروههای در این خصوص راهکارهای عملی شایسته ای در این زمینه ارائه نمایند .

 

نظرشمادرخصوص اهمیت و ارتباط اقتصاد و فریضه امربه معروف و نهی از منکر چیست ؟

 

اقتصاد در جامعه (جامعه اسلامی) یک موضوع مهم و یا بهتر بگوییم یکی از اساسی ترین برنامه هائی است که بر روح وجسم جامعه تاثیرگذار است . اقتصاد برگرفته از اسلام می تواند جامعه را از بحران فقر و سقوط مالی و اقتصادی نجات دهد. جامعه ای که بر اساس اقتصاد اسلامی مدیریت می شود تولید،توزیع و مصرف متعادل خواهد بود. آنچه که در قرآن و روایات نیز مطرح شده دلالت بر اعتدال است. در قرآن اصول و روشهای مدیریت بصورت علمی بیان شده که مفسرین دینی( فقها) آن را درک نموده و بصورت مفاهیم، معیارها و راهکارهائی بیان کرده اند . پس برای ایجاد جامعه و اقتصادی سالم وپویا نیاز به مدیریت اقتصادی بر مبنای اسلام است.بهره مندی از مدیریت اقتصادی اسلامی، نیازمند زیرساخت هایی از جنس اسلام است که با  اجرای فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر می توان زمینه اجرای آن را فراهم نمود.  همانطور که واضح و مبرهن است این فریضه در کلیه شئون زندگی تاثیرگذار و راهگشاست .

 

امر به معروف و نهی از منکر چگونه بر درآمدها تاثیر دارد ؟

 

همه ی ما بر این امر واقف و آگاهیم که رزق روزی حلال دوام و قوام خواهد داشت پس باید تلاش کنیم تا جامعه را به سمت درآمدهای مشروع و حلال هدایت کنیم که این امر، مستلزم اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است . امام باقر (ع) می فرمایند)) با امر به معروف و نهی از منکر کسب ها حلال و زمینها آباد می شود)). پس باید با امر به معروف و نهی از منکر آحاد جامعه را به سمت درآمدهای  حلال سوق دهیم. امام محمدباقر(ع) در جای دیگر می فرمایند :(( مقدار باران در هر سال یکسان است ولی اگر مردم گناه مرتکب شوند خداوند مسیر باران را تغییر می دهد )). از مصادیق گناه کسب درآمدهای نامشروع و خلاف قانون است که با ارتکاب به چنین گناهانی جامعه دچار خشکسالی می گردد. تلاش در جهت اجرای امر به معروف و نهی از منکر و آگاه سازی مردم از عواقب معنوی(قهر خداوند: خشکسالی ، فقر و ...) و قانونی ( مجازات مندرج در قانون) می توان افراد را از ارتکاب به جرائم اقتصادی بازداشت .

 

اقتصاد برسایرابعاد جامعه چگونه تاثیر دارد ؟

 

اقتصاد بصورت مستقیم و غیرمستقیم بر همه ابعاد جامعه تاثیرگذار است همانگونه که در قرآن می خوانیم حضرت یوسف(ع) دست به اصلاحات اقتصادی گسترده ای زد که اثرات بسیار مفید و ارزنده ای در پی داشت. همچنین حضرت علی (ع) در آغاز حکومت خود اعلام نمود که همه در برابر بیت المال برابر و یکسان می باشند و اصلاحاتی اقتصادی را در راستای اجرای عدالت آغاز نموند که نشان دهنده تاثیر اقتصاد بر جامعه می باشد .یک اقتصاد سالم و روبه رشد می تواند فرصت تولید ثروت ایجاد نموده و شاخص های ایده عالی جهت پیشرفت جامعه ارائه نماید. با از بین بردن اقتصاد بیمار و مبنی بر فساد مالی و جاری نمودن اقتصادی سالم برپایه ی اصوال اسلام می توان جامعه را به یک ثبات مالی و پایدار رسانید که تضمین کننده آرامش و امنیت اجتماعی افراد جامعه نیز باشد.

 

وسخن آخر؟

 

درپایان از شما و همه ی کسانی در راستای احیای امربه معروف و نهی از منکر تلاش می کنند تشکر می کنم و امیدوارم در این راه در پناه حضرت ولی عصر(عج) موفق  و سربلند باشند .

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها